Thursday, July 1, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI PERTAMA

Aku anak jati orang Melayu


Orang Melayu bagiku ialah orang yang menjaga Tatasusila dan Beradab. Bersopan santun dan tuturan bahasanya berlapis. Makan makanan apa-apa pun, balik ke rumah tetap makan belacan dengan nasi ulaman. Tidak dapat dipisahkan lagi walau apa-apa pun. Maklumlah, kata-kata Pahlawan kita, Hang Tuah; 'Tidak akan Melayu Hilang Di Dunia'.

Contohnya aku...
Aku minat lagu-lagu dari Korea Selatan dan Jepun.
Aku menonton drama-drama dari Korea Selatan.
Aku gemar membaca dan menonton kartun Jepun.
Aku tetap memilih Novel Melayu sebagai santapan harianku.
Aku tetap menggunakan Bahasa Ibunda Kebanggaanku,
Dimana aku berada.

Orang Melayu lidahnya pekat bertutur Bahasa Ibunda. Pergi ke Eropah, Afrika, Amerika dan Asia, tetap lidah ingin menyebut perkataan Melayu. Lidah akan kelu seandai tidak bercakap Melayu. Melayu dan Kita tidak dapat dipisahkan. Bagaikan Isi Dengan Kuku.

Inilah Orang Melayu. Begitulah diriku sebagai anak Jati Melayu.

Bagi Pertandingan Blogging tahun ini, aku mahu menumpukan perhatian pada Adat Perkahwinan dan Pakaian atau Busana orang Melayu. Ini kerana sehingga hari ini, adat perkahwinan dan busana orang Melayu masih lagi kelihatan dalam majlis-majlis ataupun perayaan. Tidak dapat dipisahkan lagi. Aku akan mengetengahkan topik-topik yang dipilih dan mencari maklumat tentangnya. Tunggulah nanti!




No comments: